Koho označil Jan Amos Komenský za antikrista? Je náhoda, že v této otázce dospěl ke stejnému závěru jako Luther, Hus a další reformátoři v různých dobách? Před kterými antikristovými svody obzvlášť varoval? Která jeho falešná učení odhalil? Na základě čeho dokázal rozpoznat pravdu od lži, pravé biblické učení od bludů a pověr? Co všechno se můžeme naučit od "učitele národů"?
I když knihu Retuňk proti Antikristu a svodům jeho napsal J. A. Komenský před téměř čtyřmi sty lety (1617-1618), rozhodně stojí za přečtení. Může být velkou pomocí těm, kteří se chtějí držet biblické pravdy a vyvarovat se podivného křesťansko-pohanského mixu bludů a pověr, kterým se satan snaží svést lidi ze správné cesty...
J. A. Komenský: Retuňk proti Antikristu a svodům jeho
kteříž v zarmoucených těchto časích mnohým k zahynutí nešťastně se rozmáhají, a nejedněch od víry odstupování se děje, těm, kdož by duše své retovati a před zahynutím vystřáhnouti dáti chtěli, podaný od jednoho z milovníků Ježíše Krista.
Pořádek kapitol:
K čtoucímu napomenutí
01. Naříkání nad vrtkavostí lidskou a snadností k oblíbení bludu a svodu
02. O příčinách nynějšího mnohých od svatého evanjelium odstupování
03. Podlé čeho jednomu každému, i nejhloupějšímu, papežské náboženství podezřelé býti může
04. Že Písmo svaté jest základem víry a náboženství, ne církev, a že Písma šetřiti musí, kdož náboženství vyrozuměti chce
05. Že církev blouditi může a že pod papežem římským víc než kdy v světě zbloudila a bloudí ještě
06. Že čímž papežovi nachlebníci evanjelickou stranu hyzdí, nic není
07. Že se římané starožitností daremně prochloubají
08. Že náboženství papežovo spletené jest z křesťanského, židovského, pohanského náboženství, a zvláště také z smyslů starých, od církve potupených kacířů zlípané
09. Co se o svornosti a stálosti římanů smejšleti má
10. Že církev římská není katolická
11. Že množství následovníků církve římské není dostatečným znamením pravé církve
12. O štěstí a prospěchu církve římské
13. O chloubě papeženců, kterouž sobě berou z epištoly svatého Pavla k Římanům psané
14. Že papežové od Krista a apoštolů sukcesí aneb posloupnosti nemají
15. Že římská církev od Petra a na Petru založená není, totiž že Petr biskupství římského nezačal, ani v Římě jak živ nebyl
16. Že papež Petrův náměstek není a k němu žádné podobnosti nemá, ani v učení, ani v životu
17. Že náramně všetečná věc jest, kterouž papež na sebe bere, že se plnomocným vikariem božím v světě vyhlašuje
18. Že papež té své nade všemi moci z Písma provésti nemůže, a tak že jí od Boha sobě dané nemá
19. Že papež ukázati nemůž, aby od církve k tomu, čímž se dělá, řádně zvolen byl
20. Jakými cestami k tomu přišlo, že římský biskup takové moci a slávy v církvi dosáhl, pravdivé ponavržení
21. Že papež římský jest veliký ten Antikrist a svůdce světa
22. Že čímž hájí papeže a od něho nářek antikristství odhánějí, nic neprospívá
23. Jak nebezpečno jest Antikrista se přidržeti
24. Napomenutí k těm křesťanům, kteříž ještě římského svůdce se přídržejí
25. Napomenutí těm, kteříž buď z přelstění, aneb přinucení cestu svatého evanjelium opustivše, k Antikristu se připojili
26. Napomenutí ke všechněm evanjelia svatého se přídržejícím
27. Naučení těm, kteříž libá pokušení od Antikrista snášejí
28. Naučení těm, kteříž by v protivenství pro pravdu postaveni byli
29. Napomenutí k rodičům evanjelickým
30. Napomenutí k služebníkům církví evanjelistských
31. Napomenutí k vrchnostem křesťanským
32. Promluvení k jezuitům a jiným církve římské služebníkům
Zavírka