1. Naříkání nad vrtkavostí lidskou a snadností k oblíbení bludu a svodu
Nejžalostnější jest při nás lidech tato věc, člověče pobožný a křesťanský, kteráž pádu rajského a porušení nás nejpatrnějším jest důvodem, že my sami z sebe vždycky jen ve zlé lezeme, a i když Bůh, bídy naší se ujímaje, pomoci k dobrému obmejšlí, držeti se jích neumíme, než předce samým hned přirozením svým k tomu se neseme, což spasení našemu odporného jest. K ukázaní toho připomenu tuto, jak Pán Bůh mnohokrát již v lidském pokolení reformaci činil a na cestu spasení navodil; an nesmyslné to pokolení vždycky zase z cesty zbíhá a v divné motaniny a bludy vchází k svému zlému.
V ráji postavil Bůh člověka v plné dokonalosti, svatého, spravedlivého, moudrého a k věčnému s sebou přebývání způsobného: ten pak, málo v tom potrvav, zavedl se, zhřešil proti Bohu a přikázaní jeho přetěžce a všech těch slavných darů, moudrosti, svatosti a nesmrtelnosti se zbavil. Bůh dobrý, dobroty své v sobě zapříti nemoha, ohlásil se člověku ihned, že přijde časem svým símě ženy, skrze něhož potřína bude hlava hadova, lidské pak pokolení pozdviženo z pádu svého že bude. Bylo to ohlášení příjemné tehdáž lidem a těšili se tím budoucím vysvobozením za nemalý čas Adam s potomky svými, k slibum božím dověrnými, a snažovali se podlé toho Bohu dobrodinci věrně sloužiti.
Ale hned brzy po smrti Adamově velmi hrubě lidé na to zapomenuli, oddali se téměř všickni napořád hříchum a bezbožnostem, takže Bůh vida, kterak všeliké tělo porušilo cestu svou, k naříkání nad lidmi přiveden byl a litoval, že kdy učinil člověka, s nímž se tak nesnadniti musí. Za čímž přišlo to, že poslav na ně po všem světě povodeň hroznou a jediných toliko osm duší v korábu živých zachovav, všecky zatopil: s těmi pak, kteréž zachoval, učinil smlouvu, aby jemu věrně sloužili, že chce Bohem jejích býti.
Pamatovali na to opět poněkud obyvatele země, zvlášť dokudž Noe pobožný živ byl: potom navrátili se v to, což ohavností bylo Bohu, a opustíc Boha a službu jeho, vydali se v modlářství rozličná, takže opět nepravostmi naplněna byla země. Chtěje i tu Bůh retovati lidské pokolení, aby do konce všecko nezahynulo, vybral sobě Abrahama a símě jeho po něm a učinil s nimi smlouvu, oni aby nechajíc modlářství sloužili jemu samému: on zase jím požehnání své zde i věčně slíbil. Stvrzena ta smlouva znamením a pečetí na těle lidském, kteráž sloula obřízka.
Zdálo se, že to již stálé a pevné bude: a zvláště když Bůh tomu svému vyvolenému, z Abrahama pošlému národu i zákon psaný vydal, a jak by se při čem chovati měli, jím pěkně vyměřil: takže zdálo se, že nebude již snadno od pravé cesty poblouditi. Ale ukázalo se i tu, že veliká a bláznivá jest lidská vrtkavost a že mnoho zlého dělá. Nebo ihned na poušti Mojžíš po všecken ten čas, v němž správu nad nimi držel, velikou práci a péče plné zaměstknání s nimi míval, aby je v pravé službě boží zdržeti a před modlářstvím retovati mohl.
A co po smrti jeho a Jozue, zdaliž není zapsáno, že opět téměř všickni veřejně odvrátili se od Boha k službě bohům cizím; což Pán Bůh lítostivě spatřoval, dopustil na ně nepřátely, aby je trápili a sužovali. V těch souženích byvše postaveni, porozuměli, že pomoci od Boha, jejž opustili, potřebují. Protož k němu se obracejíce, žádali milosti, a té když docházeli a vysvobozeni bývali, opět za nějaký čas v pobožnosti potrvavše, potom zase k zlým svým cestám se navraceli; Pán Bůh pak dopouštěním znovu nepřátel a jiných metel svých k sobě je navracel: což za několik set let trvalo a Pán Bůh s tím lidem izrahelským a církví svou tak dlouho pracoval, že jakž často oni z cest jeho scházeli, tak často on zase je napravoval a navracoval, posílaje jím soudce pobožné, krále horlivé, proroky svaté. A sumou velmi nestálá boží služba v tom lidu bývala.
Někdy pod některým králem rozkošně zkvetlo náboženství, jako pod Davidem, Šalomounem, Ezechiášem, Joziášem. A když církev jako kvésti v pravdě boží začala a málo v tom potrvala, tožť hned za tím bludy a svody se zmohly. A tak bývali pilni služby boží a zákona jeho, že naposledy i zákon boží k ztracení přišel; kterýž když za času Joziáše nalezen byl a čten, divili se těm věcem jako neznámým, kteréž v něm psány byly, a porozuměli, jak daleko odstoupili od Boha a zákona jeho i oni i otcové jejich.
Takž začali podlé zákona Pánu Bohu sloužiti; ale jakž pobožný král Joziáš umřel, takž zase téměř všichni na pobožnost zapomněli: až Pán Bůh, zajetí do Babylona na ně dopustiv a 70 let tam jích nechav, posloužil jím k srozumění sobě a ku pokání. Ale i to opět nedlouho trvalo, zase v církvi té boží izrahelské bludové se rozmáhali jedni po druhých, a tak se dalo až do Krista. Takže počtu není, kolikrát ta stará boží církev na zmotání přicházela a kolikrát jí Bůh retoval.
Kristus přijda reformoval a obnovoval službu boží milostně, vvčištoval nákvasy bludů farizejských a k tomu, v čemž čistá, nepoškvrněná služba boží záleží, ušlechtile vedl. Začala se odtud církev křesťanská, kteráž v počátku malá byla a mdlá, ale čím dále tím více se sílila, až i po všem okršlku zemském se rozprostřela. Ale neměla a nemá štěstí lepšího než stará církev před Kristem. V počátcích na roztrhání bývala přivozována pokušeními a protivenstvími rozličnými, kterýmiž tyrané světa křesťany bědovali: takže mnozí z bázně a strachu od Krista odpadali. Ale i tu Pán Bůh své vyvolené retoval, aby i v mukách jakýchkoli při něm stálí byli a od spasení v Kristu odvésti se nedali.
Potom když císařové křesťanští nastali a církev pokoje dostala, tu v samé církvi doma zrodili se zhoubcové církve, kacíři rozliční, Photinus, Eutyches, Arius, Nestorius, Mánes, Pelagius etc, kteříž bludy svými jako jedem mnohé nakažovali a od pravé cesty odvodili. Retoval i tu Pán Bůh lidské pokolení, když způsobil, aby rozličná ta kacířstva slovem božím přemáhaná byla a k vyhynutí přicházela.
Za tím začala se větší bída světu a svodové (podlé Kristova předpovědění) na všecky strany více než kdy prvé se rozmohli tehdáž, když se plniti začalo to, což Kristus pověděl: Přijdou mnozí ve jménu mém. Přišel zajisté nejprve a zjevil se v východních krajinách Machomet, prorok falešný, kterýž smíchav náboženství židovské, křesťanské a pohanské spolu, udělal z toho alkoran, pravě, že již nic ani zákon ani evanjelium neplatí, než alkoran: a podlé toho ne Mojžíše, ne Krista, než Machometa že poslouchati a jím se spravovati náleží. Tak se na místo Krista posadiv, svedl mnohé a bludem svým opojil (jakž známé jest) všecky téměř východní národy: na kterýchž prvé místech všudy křesťanstvo bylo. A to se stalo okolo léta Páně 620.
Nemnoho lépe týchž časů díti se počalo na západu slunce, když biskup římský za nejvyššího biskupa všech biskupů a za jediného náměstka Kristova se vyhlásil, a tak na Kristovo místo se posadiv, sobě moc nejvyšší loupežně přivlastnil, jako by mu slušelo všecko činiti na nebi a na zemi, cožkoli se jemu líbí. Proti čemuž ač mnozí pobožní se postavovali, však poněvadž Bůh slepotou tehdáž svět trestati byl umínil, dopustil, aby se podvodové zmohli a papež, opanujíc moc v církvi boží a podlé vůle své náboženství formujíc, zavedl křesťanstvo od původu jeho tak daleko, že již církve křesťanské k církvi první apoštolské ani podobnosti nebylo: všecko pravé náboženství obrátil v marné ceremonie; artikulové víry křesťanské zfalšováni; jiní zase noví artikulové, o nichž Písmo a stará církev nic nevěděla, k víře přidáni, o mši modlářské, o lživém očistci, o marném vzývání svatých, o daremné pouti k svatým etc, a tudy všecko náboženství křesťanské zpleteno, zatemněno, naprzněno a jedem lítým napuštěno.
Trvalo to po mnohé časy: ačkoli Pán Bůh vždycky míval své, kteříž úpěli nad zavedením lidu křesťanského, a ostříhajíce se před svody těmi Antikristovými, v tajnosti a tichosti upřímě sloužili Pánu Bohu svému. Trvalo to po mnohé časy: ačkoli Pán Bůh vždycky počal okolo léta Páně 1360, když skrze Viglefa, Husa a jiných množství pobožných mužů ohavnosti antikristské začal odkrývati a světu zjevovati: což potom dokonaleji skrze D. Luthera (a jiné osvícené muže, kteréž těch časů vzbudil) Bůh učinil, kteréž divným obdařiv osvícením a zvláštní udatností, způsobil skrze ně to, aby všemu takměř křesťanstvu svodové Antikristovi v známost vešli.
Ó jaká tehdáž mnohých radost byla, když z temností těch divně prohledli a světlo evanjelium svatého, prvé pod kbelcem držané, jasně jíní třpytěti se začalo! Ó jaká horlivost tehdáž byla těch, kterýmž Bůh pravdu slova svého poznati dal! Dalo se tu s přemnohými jako za času Joziáše, když zákon ztracený nalezen byl: že Písem svatých, prvé nálezky a ustanoveními lidskými zarumovaných, pilně hledali, po nich se ptali, v nich pilně čtli, vůli boží vyhledávali a skrze to, jak daleko od toho pravidla Písem svatých oni i otcové jejích odstoupili, porozumívali.
Odtud dalo se, že houfně opouštěli papeže, aby ne jeho nálezky, než evanjelium svatým, jenž jest moc boží k spasení každému věřícímu, se spravujíce, jisti tím, že křesťané jsou, býti mohli. Mnoho králů, knížat, panstva, měst, dědin a krajin celých, vyrozuměvše svodům papežským, jeho se strhli a k Kristu, jediné hlavě církve, se navrátili.
Ale ó nešťastné pokolení lidské! Takliž zapominatedlní budeme, abychom v tak krátkých letech na ten boží retuňk, na horlivost našich milých předků, až také na Písma svatá, což nejškodlivější věc jest, se zapomínali? Zase-liž k Antikristu, z jehož zavedení Bůh naše předky a nás vytrhl, navraceti se budeme? Zase-liž světlo Písem svatých opustíme a lidským vymyslkum mámiti se dáme? Ach dějeť, dějeť a žalostně děje se to.
V krátkých teď letech nemálo těch, kteříž utekli byli nečistot a poškvrn Antikristových, zase co svině do kaliště bláta k zahynutí duší svých se navrátili: nemálo panstva urozeného, nemálo nižších, někteří mocí přinuceni, někteří úlisností přeIštění jsouce, evanjelium s. a pravdu boží čistou opustili. A rozmáhají se na každý den při straně Antikristově svodové, při nás pak při mnohých malátnost, rozmařilost a hovadská jakási bezpečnost a nepozor na to, co se děje, že již k tomu se chýlí, jako by Bůh znovu Antikristu v moc dáti chtěl nevděčné křesťanstvo, aby se naplnilo Písmo, že poněvadž lidé lásky pravdy nepřijali, aby spaseni byli, Bůh jím pošle mocné dílo podvodů, aby věřili lži a odsouzeni byli všickni, kteříž neuvěřili pravdě. 2 Tes. 2, v. 10. 11. 12.
Budiž tobě, ó Bože nesmrtedlný, žel té tvé při nás lidech vedené práce, poněvadž již ani to nepostačuje, že tak často nás retovati ráčí tvá božská dobrotivost, my pak předce nazpět lezeme a z cest tvých odcházíme. Budiž aspoň těm milostiv, kdož se bojí jména tvého, a nevydávejž jích v loupež zšelmilé Antikristově moci. Já teď z tvého, ó veliký Bože, svatého slova retovati budu ty, kteříž v nebezpečenství antikristských svodů zůstávají. Ty mi uděl své pomoci a retuj sám, kohož ráčíš, nebo sám srdce lidská v moci máš.