25. Napomenutí těm, kteříž buď z přelštění aneb z přinucení cestu svatého evanjelium opustivše, k Antikristu se připojili
Skrze Izaiáše Pán Bůh praví: „Slyšte, nebesa, a ušima pozoruj země, Hospodin mluví: Syny jsem sobě vychoval, a hle oni strhli se mne." Izai. 1, v. 2. Viztež, vy nestálí boží synové a zvrtkalí služebníci boží, vizte, pravím, jak těžce Pán Bůh to váží, když ti, kteréž on jako syny v církvi své vychoval, jej opouštějíce k modlářství se uchylují. Hle nebesa a zemi za svědky nešlechetnosti takové povolává! Nejste-liž i vy ti, kteříž k takovému pohnutí a horlení přivodíte Stvořitele svého?
Nelzeť jest jinak říci, než že vy těmi jste, kdožkoli od evanjelium svatého k papežově rotě jste přistoupili. Vás byl Bůh poctil známostí pravdy své, vás uprostřed ctitelů svých postavil, vás ku poslušenství Synu svému (jemuž sloužiti jest kralovati, dí s. Řehoř) oddal: a vy, vy jeho služby se strhše, Antikristu jste se poddali, jeho jho na sebe vzali. Jiní z Babylona utíkají, a kdož ho zniknou, velebí boží milosrdenství za to: vy pak do Babylona sami jste vlezli a vešli k obcování ohavnostem jeho; boží ortel již dávno prohlášený slyšeli jste napřed, a zůstává neproměnitedlný: kdožkoli klaní se šelmě, že kalich hněvu božího chová se jemu na věčnost.
Ach přenešťastní byste byli všickní vy, kdyby kajícím nebyl zanechal Bůh naděje k milosti, než žeť milosrdný jest Bůh a padlé povstávající na milost přijímati hotový, to i nás i vás těšiti má. A protož slyštež slovo Hospodinovo, kdožkoli jste jemu se zpronevěřili a z cesty pravé, na níž byl navedl vás, sešli; takto praví ten, kterýž se nekochá v zahynutí lidském: Navraťte se, synové zpurní, aby se neobořila tvář má zuřivá na vás. Nebo já dobrotivý jsem, aniž držím hněvu na věčnost; jen toliko poznej jeden každý z vás nepravost svou, že jsi odstoupil od Hospodina. Navraťte se ke mně, a dám vám pastýře podle srdce svého, kteříž pásti vás budou uměle a rozumně. Jerem. 3, v. 14. 12.13.15. A v 7, v. 4: Neskládejte naděje v slovích lživých, když vám říkají „Chrám Hospodinu, chrám Hospodinu, chrám Hospodinu (církev, církev, církev) jest tuto": ale napravte předsevzetí svých, a živi budete. A v kap. 29 poroučí takto: Nechť vás nesvodí proroci vaši, které jste sobě zvolili, nebo vám oni lživě prorokují ve jménu mém; neposlalť jsem já jich. Když mne vzývati budete, vyslyším vás, a hledajíce mne, naleznete, když mne hledati budete celým srdcem svým, dám se zajisté nalézti vám. V. 8. 9. 12. 13.
Slyšte, ach prosím, zvrtkalí a převrhlí evanjelici, tak milostná tato boží volání a k srdci svému je připusťte. Padl-li kdo s Petrem z bázně neb křehkosti a v zapírání Pána svého se vydal: obnov se s s. Petrem čacky ku pokání, ať to všickní vědí a vidí; jako Petr, čím víc prve Pána zapíral, tím víc ho potom všechněm na odivu vyznával. Skut. 2. Pakli kdo s Jidášem pro podání mzdy nepravosti s farizei se stovaryšil, dřív než by toho dočkal, co Jidáše potkalo, časně raději a prve, nežli by dán byl v převrácený smysl, předejdi zuřivost spravedlnosti boží pokáním a slzami.
Slibuje Pán Bůh, že se dá naleznouti, bude-li ho kdo hledati, dokudž může nalezen býti: uživ tedy boží dobroty, dokudž jí užiti lze. Nebo zdaž nevíš, že dobrotivost boží tebe ku pokání vede? Řím. 2. Sic jinak jakož milost, tak i hněv rychlé jsou u něho. Sir. 5. A jest Bůh, kterýž s sebou pohrávati nedá. Gal. 6.
A osvědčil se odpadlcům obzvláštně, jestliže nadarmo bude jeho jim se v milosti podávání, jak se toho posměchu na nich vymstíti strojí. Nebo tak v Přísl. 1, 24 mluví: „Poněvadž jsem volal, a odpírali jste, vztahoval ruku svou, a nebyl žádný, kdo by pozoroval, anobrž strhli jste se všelijaké rady mé a trestání mého jste neoblíbili: pročež i já v bídě vaší smáti se budu, posmívati se budu, když přijde trápení a soužení. Tedy volati budou ke mně a nevyslyším jich: protože nenáviděli umění a bázně mé nezvolili sobě, aniž povolili radě mé, a všelikým domlouváním mým pohrdali. Protož jísti budou ovotce skutků svých a radami svými nasyceni budou. Nebo pokoj hloupých zmorduje je a štěstí bláznů zahubí je. Ale kdož mne poslouchá, bydliti bude bezpečně, pokoj maje před strachem zlých věcí."
Slyšte také, co David s s. Pavlem radí: Dnes, dnes uslyšeli-li byste hlas boží, nezatvrzujte srdcí svých. Žid. 3 a 4. Ach hojnýť jest Pán Bůh a štědrý v podávání milosti své kajícím: než hojný také bude v hněvu proti zatvrdilým. Vizte, v čem Pána Boha užíti chcete. Kladu před vás, dí Bůh, cestu života i cestu smrti. Jer. 21, v. 8. Oblibte sobě, co chcete: aneb život a cestu úzkou k němu, aneb smrt a zahynutí a cestu k němu širokou.
Ještě to máte v moci. Praví sic Písmo, že těm, kteříž jednou byli okusili slova božího a moci věka budoucího a účastníci učiněni byli Ducha svatého, jestliže by padli, nemožné jest zase ku pokání se obnoviti, jakožto kteříž znovu křižují a v porouhání dávají Syna božího. Žid. 6, 4. 5. 6; podobně Žid. 10, 26 a 2 Pet. 2, 20. Ale však to vztahuje se obzvláštně k těm, kteříž dobrovolně a znajíc plně pravdu boží, předce od ní vědomě odstupují, takovým lehkomyslným Bůh naději milosti své do konce odjímá.
O vás pak (milí někdejší evanjelíci) smýšlím já, že na větším díle z neznámosti jste to učinili: nikdá totiž pravdy tohoto božího učení cele nepoznavše a sladkosti víry pravé Kristovy nezakusivše. Čímž sami sic vinni jste, že jste nikdá mysli právě nepřiložili, ale však hle Bůh podává ruky a tvář otcovskou obrací k vám. Nebo jeho jsou slova, kteráž jsem napřed mluvil vám. Dokudž se tedy dnes jmenuje, prosíme vás na místě Kristově: smiřte se s Bohem. Dejte sobě říci a ulekněte se, abyste nebyli účastni ran Babylona. Nebo nerozumíte-li, jakou pohromu Bůh uvésti strojí na Antikristovo království, přečtěte sobě v Zjevení svatého Jana kap. 17, 18 a 19. Blízký jest pádu Babylon: již v něm všecko třeští a polomou hrozí, jiní z něho utíkají, aby zařičeni nebyli; a vy do něho dobrovolně lezete! Strojí Bůh oheň a siru na duchovní tu ohavní Sodomu a Gomoru a vyvodí věrné své Loty zprostřed zahynutí: vy pak shromažďujete se tam, kdež Bůh vyliti strojí hněv svůj!
Směle mluvím o těchto věcech, protože Bůh mluví: aniž z svého co přidávám, aniž boží slovo cizoložím. Sobě a všechněm toliko k výstraze jisté boží pohrůžky připomínám. Kdo má uši, slyš. Bůh strojí hroznou pohromu na Antikrista, i zde i také věčně, kdo nechceš učasten býti ran jeho, neobcujž také ohavnostem jeho. Aj pověděl jsem vám, dí Bůh, jestliže by kdo, slyše hlas trouby o přicházejícím meči, nedal se napomenouti, a meč přijda shladil by jej, krev jeho budiž na hlavu jeho: protože se nedal napomenouti, smrti jeho vina zůstane na něm, tak praví Bůh. Ezech. 33, 4. Říkejž tedy každý z vás: Vím, Hospodine, že není v moci člověka cesta jeho, aniž jest v moci muže, aby spravoval krok svůj. (Jerem. 10, 23.) Protož obrať mne, Hospodine, a obrácen budu, a po obrácení svém pokání činiti budu, když mi k známosti poslouženo bude. Jer. 31, 18.
Tak, Pane, obracujž padlé své sám pro milosrdenství své. Nebo srdce všechněch sám ty v rukou máš. Budiž milostiv těm, kdož na milosrdenství tvé očekávají.