Máš meč? Tak ho používej!
Držela v náručí svého prvorozeného syna. Ještě unavená, vysílená z porodu,
ale šťastná. Přivést na svět dítě skutečně nebylo snadné, ani bezbolestné,
ale o tom věděla předem. Sám Bůh jí řekl, že jedním z důsledků její
neposlušnosti bude to, že své syny a dcery bude rodit v bolestech. Bůh jí
řekl i o dalších dopadech jejího nesprávného rozhodnutí. Mluvil i s Adamem
a řekl mu o tom, co se v jejich životech změní kvůli jejich neposlušnosti,
jaké důsledky bude mít pro celý svět. Je pravda, že se všechno viditelně
změnilo. Svět přestal být idylickým místem. Přišla bolest, strádání…
Dokonce i vztah s jejím mužem utržil šrámy a nebyl už takový, jako dřív. A
pokud jde o vztah s Bohem…
Přivinula svého syna, prvního člověka, který se narodil, pevněji ke své
hrudi. Když viděla, jak je maličký a bezbranný, začal se v jejím srdci
probouzet strach. Co s ním bude? Proč se musel narodit do tohoto
nehostinného světa? V očích se jí zaleskly slzy, protože moc dobře znala
odpověď. Bylo to kvůli ní. Vzpomínala na nádheru Boží zahrady, kterou Bůh
vysadil v Edenu pro ni a pro jejího muže. Mohly tam radostně skotačit i
jejich děti, kdyby…
Snažila se zapudit výčitky svědomí a raději se upínala ke šťastným
vzpomínkám, které ji naplňovaly úžasem nad dokonalostí a krásou Božího
stvoření, nad tím, že to všechno Bůh stvořil svým slovem. To co vyslovil,
se okamžitě stalo skutečností. Celý svět i se všemi živými tvory stvořil
během jediného týdne. Jak neuvěřitelnou moc má Bůh! Jak mocné je jeho
slovo!
Myslela na to, jakou lásku a péči věnoval Bůh stvoření Adama, kterého
učinil vlastníma rukama a vdechl do něj dech života a také na to, jak
vytvořil z Adamova žebra ji, aby byl člověk dokonalý, muž a žena. Nikdy
nezapomene na to, s jakým obdivem a úžasem na ni její muž hleděl, když ji
poprvé spatřil, na to, jak vděčný byl Bohu za to, že mu ji dal, jak tančil
nadšením a opěvoval její nádheru…
Úsměv, který se jí při té vzpomínce rozlil po tváři, však nevydržel dlouho.
Vystřídal ho smutek, protože nikdy nezapomene ani na to, jak ona a její muž
později stáli vyděšení před svým Bohem, oblečení do fíkových listů, a jak
Adam vyřkl ta zraňující slova: „To žena, kterou jsi mi dal, aby byla se
mnou, ta mi dala z toho stromu, a tak jsem jedl.“
Její oči se zalily slzami. Adam měl samozřejmě pravdu. Je to její vina.
Proč to jen udělala? Jak mohla naletět tomu proradnému hadovi a začít
pochybovat o Božích slovech? Copak jim někdy Bůh lhal? Jak mu mohla přestat
důvěřovat? Jak mohla věřit více slovům hada než slovům svého Stvořitele?
Jasně, že ten strom byl nádherný a ovoce vypadalo neodolatelně, ale když
jim Bůh řekl, že z tohoto jediného stromu nemají jíst, protože jinak
propadnou smrti, měla mu věřit. Měla se na Boží slova plně spolehnout.
Jenže… had ji podvedl a ona i její muž si vybrali stranu, na kterou se
postavili. A vybrali si špatně. Proto museli ze zahrady odejít. Proto je
teď ona, její muž i jejich dítě tam, kde jsou. Ironie je v tom, že když jí
had říkal: „budete jako Bůh znát dobré i zlé“, nedošlo jí, že už se
podobají Bohu, protože jsou stvořeni k Božímu obrazu. Nevěděla, že tím, že
sní to nešťastné ovoce, jejich schopnost rozpoznávat dobré od zlého bude
omezena. Bůh jim to připomněl, když je posílal pryč ze zahrady: „Hle,
člověk byl jako jeden z nás, pokud jde o poznání dobrého a zlého, ale teď
nemůžu dovolit, aby jedl ze stromu života a žil věčně.“
Museli odejít. Čekal je radikálně odlišný život od toho, který vedli v
zahradě. Čekal je život naplněný obtížemi, bolestí, smutkem, dřinou, život
s pokřivenými vztahy v rodině, život, který skončí smrtí. Smrt je totiž
konečným důsledkem neuposlechnutí Boha, konečným důsledkem nedůvěry v jeho
slova. Projevy smrti jsou už teď patrné ve světě kolem nich.
Ale je tu i naděje. Museli sice opustit zahradu, ale Bůh je neopustil.
Provinili se sice proti Bohu a postavili se na stranu jeho nepřítele, ale
Bůh je nepřestal milovat. Pro svůj hřích sice propadli smrti, ale jejich
milosrdný Stvořitel jim vysvětlil, že pro ně stále existuje možnost
záchrany. Bůh na svět pošle Spasitele, který se narodí jako símě ženy,
porazí zlo a bude pro lidi prostředníkem pro obnovu jejich vztahu s Bohem.
Udělá vše pro záchranu lidí, i když ho to bude stát velmi mnoho.
Eva pohlédla na novorozeného chlapce ve své náruči a usmála se na svého
muže, který jí byl nablízku. Byla přesvědčená, že ten, kterého drží ve
svých rukou, je zaslíbeným Spasitelem. Musí to být on! Toto malé dítě jistě
jednou všechno napraví! Budou se moci vrátit do Boží blízkosti! Jejich
provinění jim bude odpuštěno! Díky tomuto dítěti bude určitě zase všechno v
pořádku!
Netušila, jak moc se mýlí. „Adame“, řekla svému muži hlasem, ve kterém
jasně zaznívala naděje, ke které se upínala, „získala jsem muže –
Hospodina!“ Svému prvorozenému dali jméno Kain a jeho bratru, který se
narodil po něm, dali jméno Ábel, to je „Marnost“. Možná právě proto, že
svou naději složili v prvorozeného…
Uplynulo několik desítek (?) let a naděje, kterou Adam s Evou skládali v
Kaina, se rozpadla v prach. Jednoho dne bratři obětovali Bohu. Kain přinesl
obětní dar z plodů země, Ábel přinesl oběť z prvorozených ovcí stáda, o
které se staral. Problém byl v tom, že na Ábela a jeho dar Bůh shlédl,
kdežto na Kaina a jeho dar ne. Kain se proto velice rozhněval - a v tom k
němu promluvil Bůh.
Stvořitel se svými slovy snažil Kaina uklidnit. Ptal se rozzlobeného
mladého muže, proč se hněvá. Snažil se mu vysvětlit, že pokud bude činit
dobře, bude přijat on i jeho oběť. A pokud dobře nečiní, je tu východisko,
možnost odpuštění, kterou Bůh ve svém milosrdenství ustanovil. Ukázal
Kainovi, že se ve dveřích krčí ovečka, oběť za hřích, a jen na Kainovi
záleží, bude-li tuto oběť chtít předložit Bohu a získat tak smíření se svým
Stvořitelem.
Kain však na Boží slova nedbal. Vylákal svého bratra Ábela na pole a tam ho
zabil. Tolik tedy k naději Adama a Evy, že jejich prvorozený syn bude oním
zaslíbeným Spasitelem, který je usmíří s Bohem a vykoupí je z jejich
hříchů…
Víme, jak tento příběh pokračoval. První vrah nevyužil příležitost k
pokání, kterou mu shovívavý Bůh dal a utekl od svého Stvořitele. Kain se
rozhodl, že Boha k životu nepotřebuje, rozhodl se, že s ním už nechce mít
nic společného. A podobný postoj si drželi i jeho potomci. Zatímco potomci
Seta, dalšího syna Adama a Evy, toužili po obnově vztahu s Bohem a brzy se
mezi nimi začalo kázat v Božím jménu, Kainovci zůstávali vůči Bohu v
opozici.
Víme, jaký problém nastal, když se tyto dvě skupiny lidí začaly mezi sebou
mísit. Sňatky Setových potomků s Kainovci nepředstavovaly zrovna
nejvhodnější evangelizační nástroj. Ve smíšené společnosti nezačala
vzrůstat zbožnost, právě naopak. Během několika staletí došlo k takovému
všeobecnému rozmachu zla, že se Bůh rozhodl radikálně zakročit. Svět
zaplaví vodami potopy, ve kterých zahyne nejen zkažené lidstvo, ale také
veškeré tvorstvo na Zemi.
I v této nanejvýš kritické situaci Bůh projevil svou shovívavost a lásku k
lidem. Na Zemi totiž ještě žil člověk, který bral Boží slova vážně. Když
Bůh Noemovi řekl, co se chystá učinit, Noe o Božích slovech nepochyboval.
Věřil jim více než vědeckým poznatkům své doby, které jasně ukazovaly na
to, že je nesmysl, aby došlo k potopě, která by zaplavila celý svět. Na
Zemi prostě nebylo dost vody, aby k tomu mohlo dojít. A možnost, že by voda
začala padat z nebe, byla jednoduše směšná. Noe však Bohu věřil a bral
vážně jeho slova. Proto začal stavět obrovskou archu, která byla pro
lidstvo jedinou možností záchrany. Ať už tomu věřili nebo ne.
Noe vytrvale pokračoval ve stavbě plavidla přes nepochopení a posměch,
kterému byl vystaven. Když archu dokončil a na její palubu vstoupily po
párech jednotlivé druhy zvířat, lidé nabídkou záchrany pohrdli. Nebrali
vážně Boží slova o přicházejícím soudu, která jim Noe zprostředkoval.
Stačilo vstoupit do archy a mohli být zachráněni, ale kromě Noemovy
nejbližší rodiny to nikdo neudělal. Potopu tak přežilo pouze osm lidí.
Pouze ti, kteří přijali Boží nabídku a vstoupili do archy, dokud trvala
doba milosti, dokud byly otevřené dveře.
Když vody potopy ustoupily a Noe obětoval Bohu oběť vděčnosti, Bůh s ním a
jeho potomky uzavřel věčnou smlouvu. Už nikdy nezaplaví svět potopou, už
nikdy nevyhladí celé tvorstvo. Aby lidé nezapomněli na to, že je na Boží
slova spoleh, dal jim znamení, které jim stálou platnost Božího slibu bude
připomínat. Bůh lidem požehnal a vyzval je k tomu, aby se množili,
rozprostřeli se po celém povrchu Země a naplnili ji.
Lidé však opět jednali v rozporu s Božím slovem. Místo aby se rozptýlili po
tváři Země, rozhodli se tuto Boží výzvu ignorovat. Protože v jednotě je
síla, rozhodli se zůstat pohromadě a získat si jméno a slávu tím, že
postaví nádherné město a v něm věž, která bude dosahovat až do nebe.
Nepotřebují Boha, aby se dostali do nebe, dostanou se tam svými vlastními
silami, za použití svých dovedností a schopností. Navíc, tak vysoká věž je
výbornou pojistkou proti případné další potopě, kterou by mohl Bůh seslat
na svět. Jasně, že říkal, že už to nikdy neudělá, ale tito lidé brali Boží
slova s rezervou. Kdyby náhodou Bůh změnil názor, budou připravení. A
připraveným přeje štěstí. Jejich věž bude tak pevná a vysoká, že si na ně
Bůh nepřijde… Všichni víme, jak tato jejich snaha vyvýšit se a dosáhnout
vlastními silami nebe skončila. Velkým zmatkem…
***
Ptáte se, proč vám vyprávím tyto příběhy, které všichni dobře znáte?
Vyprávím je, protože s jejich pomocí chci zdůraznit určitou skutečnost,
kterou také všichni dobře znáte. Chci s jejich pomocí zdůraznit něco, co
všichni dobře víme. Proč? Protože nestačí jenom znát a vědět, je potřeba
také činit. Na základě toho, co víme a co známe, je potřeba konat.
Co byste řekli, že mají tyto příběhy společného? Jsou všechny zaznamenány v
první knize Bible - v Genesis, napsal je jeden autor - Mojžíš,
hovoří o našich počátcích, navazují na sebe… Ale o to mi nejde. To, co je
také těmto příběhům společné, je to, že ve všech těchto příbězích Bůh
promlouvá k člověku a člověk na Boží slovo nějakým způsobem reaguje. Tato
lidská reakce na Boží slovo pak s sebou nese důsledky. Pokud člověk
naslouchá Božímu slovu a jedná podle něj, má to svoje důsledky a pokud Boží
slovo ignoruje a jedná v rozporu s ním, taky to má to svoje důsledky.
Takže to, co chci na základě uvedených příběhů připomenout, je to, jak
důležité je znát a poslouchat Boží slovo, jak důležité je jeho
prostřednictvím poznávat našeho Boha, to, jaký je a jaká je jeho vůle pro
náš život. V příbězích o Adamovi a Evě, o Kainovi a Ábelovi a o Noemovi Bůh
promlouval k lidem. Slyšeli jeho hlas, jeho slova. Bůh může tímto způsobem
promlouvat i k nám dnes, ale asi se mnou budete souhlasit, že to není úplně
běžná zkušenost. Máme však k dispozici psané Boží slovo, skrze které k nám
Bůh může promlouvat, kdykoliv mu k tomu dáme příležitost.
Bůh k nám může promlouvat i z těch prastarých biblických příběhů, které
jsem použil pro rozjezd dnešního kázání. Pokud k Písmu přistupujeme s
modlitbou, s prosbou o vedení Duchem svatým, o porozumění, Boží slovo se
pro nás stane živým. Při studiu i těch nejstarších příběhů můžeme hledat
odpovědi na to, co nám daný příběh říká o Bohu, o tom jaký je, co nám říká
o jeho plánu pro náš život, můžeme v nich hledat poučení pro nás dnes.
Uvažujeme-li takto například o příběhu o pádu do hříchu, co se z něj můžeme
dozvědět o Bohu? Bůh má o člověka zájem, má zájem o jeho dobro. Varuje
člověka před špatným jednáním a před jeho důsledky. Bůh hledá hříšného
člověka, dělá první krok a snaží se o nápravu vztahu s lidmi. Bůh je
milosrdný a milující, nabízí východisko z jinak bezvýchodné situace, má pro
člověka připraven plán spasení. Je také spravedlivý. Tento příběh nám
ukazuje například to, jak důležité a dobré pro naši budoucnost je
poslouchat Boha a jednat podle jeho slova, jak důležitá je naše důvěra v
Boha a jeho úmysly s námi a k jak hrozným důsledkům vede, pokud se od Boha
a jeho slova odvrátíme a jednáme po svém. Nebo chcete-li, když jednáme
podle toho, co nám nakuká nějaký had…
Neříkáte si někdy, jak je možné, že se Eva zachovala tak, jak se zachovala?
Jak mohla sníst ovoce ze stromu, ze kterého to Bůh zakázal, jen proto, že
jí o něm had něco navykládal a jen proto, že toto zakázané ovoce vypadalo
lákavě? Jak ho mohla sníst, když Bůh řekl, že když to udělá, propadne
smrti? Jak to mohla udělat, když měla takové poznání? Jak k tomu mohla
svést i svého muže? Jak ji on mohl poslechnout a následovat v jejím
bláznivém jednání? Neříkáte si, že byste se zachovali moudřeji?
Ale ruku na srdce – nejednáme velice podobně? Nehřešíme velice podobným
způsobem? Bůh nám ve svém slově říká, co máme, ale také co nemáme dělat.
Říká nám, čeho se máme vyvarovat. Varuje nás, že když se dopustíme hříchu,
jeho důsledkem je smrt. My však vidíme jak je lákavý, zvlášť když nám ho
„had“ vylíčí v nejzářivějších barvách. Říkáme si, že kvůli takové věci
určitě nezemřeme věčnou smrtí, ale že nám to bude k prospěchu, že se nám
otevřou oči, že si užijeme. Možná řekneme i našim blízkým, aby se nebáli a
šli do toho s námi. Jestli nás mají rádi, proč by nešli? Proč by nepodlehli
našemu vlivu? Vždyť i kdyby to nebylo úplně „košer“, Bůh nám takovou
maličkost určitě odpustí. Vždyť je milosrdný…
Neuvažujeme takhle někdy? Nebereme Boží slovo na lehkou váhu a neděláme to,
po čem touží naše oči nebo naše tělo? Neděláme něco, o čem Bůh říká,
abychom to nedělali? Neúčastníme se něčeho, o čem říká, abychom se toho
neúčastnili? Nehřešíme v principu úplně stejně jako Adam a Eva, i přes
poznání, které máme?
Takto nějak k nám může psané Boží slovo promlouvat – do našich dnů, do naší
situace, můžeme si z něj vzít mnohá cenná poučení a varování pro náš život.
Neméně důležité je, že se z něj můžeme dozvědět spoustu věcí o Bohu a jeho
charakteru, že ho můžeme prostřednictvím Bible poznávat.
Podobně jako Adam a Eva, podobně jako Kain a Ábel, podobně jako Noe a
všichni lidé před potopou, podobně jako lidé stavějící babylonskou věž, i
my si můžeme svobodně zvolit, koho budeme poslouchat – jestli našeho
milujícího nebeského Otce, který pro nás chce to nejlepší, nebo otce lži,
který je vrahem od počátku a který nám i přes svá sladká slova nepřeje nic
dobrého. Stejně jako pro tyto lidi, i pro nás naše volba přináší důsledky.
V uvedených příbězích můžeme vidět, jaké důsledky to mohou být a vzít si z
toho poučení.
Je zřejmé, že když neposloucháme Boha, posloucháme někoho jiného a to
určitým způsobem ovlivní náš život. Ať už si to uvědomujeme nebo ne, to,
koho posloucháme, přímo ovlivňuje naši věčnou existenci nebo neexistenci.
Uvědomujeme si, že naším pánem je ten, čí slovo posloucháme a jednáme podle
něj? Vzhledem k tomu, že satan je mistrem svodu a klamu, jak poznáme,
jestli stojíme na straně dobra, jestli jednáme správně? Jak poznáme, jestli
uctíváme správného boha? Jak poznáme, jestli Ježíš, kterého následujeme je
pravým Ježíšem nebo jeho karikaturou?
Nastíním ještě jeden biblický příběh. K nejmoudřejšímu králi, jakého kdy
Izrael měl, přišly dvě ženy s žádostí, aby je rozsoudil v jejich sporu.
Nešlo o nic malicherného a tak situace byla velice vypjatá. Spousta slz,
možná křiku, rozbouřené emoce. Dvě ženy na pokraji hysterie se dohadovaly o
tom, čí je dítě, které s sebou přinesly. Obě tvrdily, že jsou jeho matkou.
Každá z nich tvrdila, že je to právě ona, která malého chlapce porodila,
obě chtěly dítě pro sebe. Znáte ten příběh. Co Šalomoun přikázal? „Přineste
mi meč.“ Aby král poznal, která ze dvou žen je pravou matkou malého
chlapce, potřeboval meč.
Teď mi řekněte, jaké poučení si můžeme z tohoto příběhu vzít pro náš život?
Řeknu vám, co jsem si z něho vzal já:
Abychom rozlišili pravdu od lži, potřebujeme meč. Máš meč? Tak ho používej!
Asi bych to měl trochu rozvést, abych nevypadal jako nějaký nebezpečný
asociál nebo terorista, který se chystá při nejbližší příležitosti sáhnout
po meči a stínat lidem hlavy nebo rozsekat náhodného kolemjdoucího na kusy.
Rozeberme si trošku ten příběh o dvou ženách, jednom malém dítěti a meči,
za pomoci kterého král poznal pravdu.
Když se v biblických proroctvích hovoří o ženě, koho tento obraz
představuje? Církev. Pokud je to čistá žena, pak představuje pravý Boží
lid, pokud je to nevěstka nebo cizoložnice, pak představuje odpadlou
církev. Ve Zjevení 12 je řeč o ženě, která představuje Boží církev.
Této ženě se narodil chlapec, kterého chtěl sežrat velký rudý drak. Koho
tento chlapec představuje? Ježíše Krista.
Když význam těchto symbolů aplikujeme na příběh dvou žen, které se před
Šalomounem přely o malého chlapce, stává se to zajímavé. Máme tu dvě ženy,
dvě církve. Každá z nich tvrdí, že malý chlapec, tedy Ježíš Kristus, je
její, že patří jí. Že právě ona je pravou Boží církví, pravým Božím lidem.
Jak můžeme poznat, která církev následuje Ježíše Krista? Jak můžeme poznat,
jestli jsme jeho pravými učedníky nebo jestli jsme svedení rafinovaným
klamem a jsme součástí padlé církve? Jak poznal král, která z žen je pravou
matkou malého chlapce, která z žen dítě skutečně miluje? Nechal přinést
meč. Co symbolizuje meč v Bibli? Boží slovo. Při popisu duchovní zbroje je
v listu Efezským 6,17 uveden „meč Ducha, jímž je slovo Boží“. Ve Zjevení je
několikrát zmíněn obraz, ve kterém Ježíšovi vychází z úst ostrý dvojsečný
meč. A v listu Židům 4,12 je napsáno toto:
Slovo Boží je živé, mocné a ostřejší než jakýkoli dvousečný meč;
proniká až na rozhraní duše a ducha, kostí a morku, a rozsuzuje
touhy i myšlenky srdce.
Proto, abychom rozlišili pravdu od lži, potřebujeme ostrý dvojsečný meč. I
nejmoudřejší král Izraele ho potřeboval. Z jeho života víme, že jakmile
tento meč přestal pro rozlišování dobrého a zlého používat, začal ztrácet
svou moudrost, stal se bláznem. A tak pokud tento meč máme, tak ho
používejme! Jen tak můžeme poznat, která církev skutečně následuje Ježíše
Krista, která je pravým Božím lidem a která naplňuje znaky nevěstky.
Samozřejmě to neplatí jen pro církev, ale také pro jednotlivce, pro nás.
Pokud chceme poznat, jak jsme na tom my s následováním Ježíše, máme k
dispozici tento meč, Boží slovo. S jeho pomocí můžeme poznat, jestli je
naše láska ke Kristu opravdová, jestli se projevuje tak, jak by se podle
Bible projevovat měla.
Máme velkou přednost, že máme psané Boží slovo k dispozici. Nebylo tomu tak
vždy, aby byla Bible volně dostupná lidem. Byly časy, kdy vlastnit Bibli
bylo velice nebezpečné, a přesto mnozí lidé kvůli Písmu podstupovali riziko
pronásledování. Znali hodnotu Božího slova a velice si ho cenili. I dnes
jsou země, kde je problém dostat se k Písmu nebo kde je vlastnictví Bible
ilegální a hrozí za ně postih.
Pro nás, v naší zemi, je Bible snadno dostupná. Většina z nás jich vlastní
několik v tištěné podobě, v různých překladech, máme je ve svých mobilech,
v tabletech, v počítačích. Otázkou je, nakolik tento ostrý dvojsečný meč
používáme. Nakolik jej používáme k tomu, abychom rozlišili, co je pravda a
co ne, co je správné a co ne, jaký je Bůh, co po nás chce a před čím nás
varuje. Nereziví nám náš meč? Nepráší se nám na naše Bible? Nebereme je do
ruky pouze v sobotu ráno, abychom si je s sebou vzali do sboru?
Nejde jen o to, abychom měli Boží slovo k dispozici v psané formě. Jde o
to, abychom toto Boží slovo pustili do své mysli a do svého srdce, abychom
se jím nechali ovlivňovat a proměňovat. Protože, jak je psáno ve 2. listu Timoteovi 3,16-17,
„veškeré Písmo je vdechnuté Bohem a je užitečné k učení, k
usvědčování, k napravování, k výchově ve spravedlnosti, aby Boží
člověk byl takový, jaký má být, důkladně vystrojený ke každému
dobrému skutku.“
(CSP)
Neměli bychom zanedbávat příležitost k tomu, abychom tímto způsobem Boží
slovo používali. Není moudré nechat na Bibli usedat prach. U proroků totiž
můžeme číst tato varování:
Hledejte Hospodina, dokud je k nalezení, volejte k němu, dokud
blízko je.
(Iz 55,6 B21)
Hle, přicházejí dny, je výrok Panovníka Hospodina, kdy pošlu na
zemi hlad, ne hlad po chlebu ani žízeň po vodě, nýbrž po slyšení
slov Hospodinových. Budou vrávorat od moře k moři a ze severu na
východ; budou pobíhat a hledat slovo Hospodinovo, ale nenajdou.
(Am 8,11-12)
Potřebujeme znát Boží slovo, abychom poznali, co je správné, co po nás Bůh
chce, co je pravda a co ne. A když to poznáme, je třeba, abychom podle toho
také jednali. Pokud Boží slovo nemáme, pokud ho neznáme, nerozumíme mu nebo
ho nebereme vážně, můžeme být snadno svedeni. Jsme varováni, že obzvlášť v
době konce, krátce před druhým příchodem Ježíše Krista, naberou svody
enormních rozměrů. Bez znalosti Božího slova bude velice obtížné, ne-li
nemožné, rozpoznat, co je dobré a co zlé, co je pravda a co lež.
To hlavní, před čím Ježíš své následovníky varuje, je, aby si dali pozor,
aby nebyli svedeni. Když si v Elijášově době nebyli Izraelci jistí, který
bůh je pravý a kterého mají následovat, vše se objasnilo, když na hoře
Karmel sestoupil oheň na Hospodinův oltář. Problém je, že v době konce
nebude na zázračná znamení spolehnutí. Ve Zjevení 13 je napsáno, že
šelma ze země
„činí velká znamení, dokonce i oheň z nebe nechá před zraky lidí
sestoupit na zem. Bylo jí dáno dělat znamení ke cti první šelmy a
svádět jimi obyvatele země.“
(Zj 13,13-14)
V době konce sestoupí oheň z nebe, ale na nesprávný oltář. Toto znamení
bude spolu s dalšími svádět lidi ze správné cesty, lidé jimi budou
oklamáni. Jakou šanci budeme mít, pokud nebudeme moci poznat pravdu díky
ostrému dvojsečnému meči, kterým nás náš Bůh vybavil? Držme se spolehlivého
manuálu, který máme k dispozici, rozlišujme s jeho pomocí, co je dobré a co
zlé, protože převrácenost a zvrácenost proniká do společnosti stále víc a
víc.
Jak je charakterizován ostatek Božího lidu v době konce? Jsou to ti, kdo„zachovávají Boží přikázání a mají Ježíšovo svědectví“ (Zj 12,17 CSP). Chceme-li k ostatku Božího lidu patřit, bez Božího
slova to nepůjde. Je důležité, abychom prožívali podobnou zkušenost, o
které je psáno v Žalmu 119,104-105:
Z tvých ustanovení jsem nabyl rozumnosti, proto nenávidím každou
stezku klamu. Světlem pro mé nohy je tvé slovo, osvěcuje moji
stezku.
Je důležité zkoumat Boží slovo, abychom poznali, jestli to, čemu věříme, je
biblická pravda? Bez tohoto postoje bychom stále žili ve středověkých
bludech a pověrách, v době temna. Neproběhla by reformace, nevznikla by
naše církev. Děláte to vy? Hledáte v Božím slově, jestli to, čemu věříte,
je biblické? Jednáte jako berojenští, kteří každý den zkoumali v Písmu,
jestli to, co je učí Pavel, je pravda? Nebo se spokojíte s tím, co někdo
jiný označí za pravdu a držíte se toho? Je to pohodlnější, ale není to
bezpečné.
Odvaha zkoumat, ověřovat, jestli to, čemu věříme, je založené na Božím
slově a na jeho správném pochopení, je velmi důležitá. První adventisté
tuto odvahu měli. Byli označováni za lid Bible a objevili v Písmu mnohé
vzácné pravdy. Sdílíme s nimi tuto odvahu a zkoumáme Písma nebo jsme ve
stavu laodicejské vlažnosti a jsme přesvědčení o tom, že máme všechny
potřebné biblické znalosti, že jsme duchovně bohatí a nic zkoumat
nepotřebujeme?
Uvedu příklad. Toto čtvrtletí je tématem našeho studia v sobotní škole Duch
svatý. V několika z počátečních lekcí jsme se dotkli otázky božství Ducha
svatého, otázky, jestli je Duch svatý samostatná osoba, dotkli jsme se taky
otázky tzv. trojjediného boha, nebo chcete-li trojice. Vy, kteří jste byli
se mnou ve třídě, víte, že jsem tak trochu rebeloval vůči určitým tvrzením,
která nám jsou předkládána jako fakt. Je správné klást si otázky, jestli
to, čemu věříme, je biblické? Nebo tyto otázky nejsou vhodné a měl bych se
krotit?
Předpokládám, že se mnou budete souhlasit, že je důležité vědět, jakého
boha uctíváme, že je důležité vědět, jestli je to pravý Bůh. Podívejme se
tedy na učení o trojici, které naše církev v současnosti zastává. Věříte v
trojjediného boha? Pokud ano, na čem je vaše víra založená? Je založená na
biblickém učení nebo na tom, co vám někdo řekl? Ověřili jste si v Bibli, že
pravý Bůh je trojjediný nebo tomu věříte proto, že je to jasný fakt,
kterému věří všichni křesťané?
Ptám se proto, že první adventisté, ti, kteří byli považováni za lid Bible,
v trojici nevěřili. Učení o trojjediném bohu označovali za falešné, za blud
pocházející z římsko-katolické církve, respektive z řecké filozofie a
pohanství. Tito adventní průkopníci nevěřili v trojici. Adventisté více než
80 let od počátku své existence považovali učení o trojici za blud a
odmítali je. Toto odmítnutí trojice bylo považováno za pilíř adventního
učení. A to bylo v době, kdy mezi nimi žila Ellen Whiteová. A ona je nikdy
za toto jejich učení nepokárala, nevystoupila na obranu trojice. Naopak, ve
svých spisech psala, že pouze dvě osoby, Otec a Syn, jsou hodny uctívání,
že pouze tyto dvě osoby byly přítomny při stvoření, že pouze tyto dvě osoby
připravily plán spasení.
Učení o trojici začalo do církve adventistů sedmého dne pronikat až na
konci 20. let 20. století prostřednictvím knihy Příchod Utěšitele, kterou
napsal LeRoy Froom, podle některých svobodný zednář, jezuita nebo bývalý
katolický kněz. Mezi oficiální články víry naší církve se toto učení
dostalo až v roce 1980 na Generální konferenci v Dallasu. Ve speciální
edici Review and Herald byl k tomu vytištěn tento komentář:
„Ačkoli ani jedna pasáž Písma neformuluje učení o Trojici, je
považováno za skutečnost… …Pouze vírou můžeme přijmout existenci
Trojice.“
Z této krátké exkurze do dějin naší církve vyvstávají dvě možnosti, obě
znepokojující. Buď se mýlili průkopníci adventismu, kteří měli mezi sebou
žijícího proroka a tím, že dlouhá desetiletí odmítali uctívat trojici,
odmítali uctívat pravého Boha a nebo falešné učení proniklo do naší církve
později a nesprávného boha uctívá naše církev dnes.
Věříte tedy v trojjediného boha? Víte, odkud učení o trojici pochází? Víte
kdy a za jakých okolností do křesťanství proniklo? Je zajímavé si to
nastudovat. Pokud tomu věnujete čas, možná se budete divit tomu, co
objevíte. Pokud věříte v trojjediného boha, máte tuto víru podloženou
osobním pečlivým zkoumáním Písma? Spoléháte na ostrý dvojsečný meč nebo na
to, co na základě dědictví od římsko-katolické církve považují téměř
všechny křesťanské denominace za jediné možné a správné křesťanské pojetí
Boha?
Pokud nevěříte v trojjediného boha, máte tuto víru podloženou osobním
pečlivým zkoumáním Písma? Pomohl vám poznat pravdu ostrý dvojsečný meč nebo
spoléháte na to, že se první adventisté nemýlili a na to, že co pochází z
katolické věrouky, je blud? Měli bychom v tom mít jasno. Nebo nás tato
otázka nechává vlažnými? Co je důležitějšího než uctívat pravého Boha? A co
by v tomto ohledu mělo být směrodatnějšího než Boží slovo?
S otázkou trojjediného boha je spojená i otázka božství Ducha svatého,
otázka, jestli je samostatnou osobou odlišnou od Otce a Syna, otázka,
jestli je hoden uctívání, jestli se k němu máme modlit. Jaký je váš názor?
A na čem je tento váš názor založen? Na jasném svědectví Písma? Je vaše
poznání toho, kým je Duch svatý a toho, jestli jej máme uctívat a modlit se
k němu, založeno na jasném porozumění Božímu slovu? Jste si v této otázce
jistí? Pokud Ducha svatého máme uctívat a modlit se k němu a neděláme to,
není to závažná chyba? A naopak - pokud Ducha svatého nemáme uctívat a
modlit se k němu a děláme to, není to závažná chyba? Jak můžeme poznat, co
je správné?
Chápejte, nechci tím říci, jestli je učení o trojjediném bohu biblické nebo
nebiblické, nechci tím říci, jestli je biblické nebo nebiblické modlit se k
Duchu svatému. O tom toto kázání není. To, co tím chci říci, je, že na tyto
otázky existují dva různé, protichůdné pohledy, a že oba tyto protichůdné
pohledy v minulosti byly nebo v současnosti jsou zastávány adventisty
sedmého dne.
Těmito znepokojujícími otázkami jsem chtěl ukázat na to, že bychom měli
vědět, proč věříme tomu, čemu věříme. Chtěl jsem vás jimi vést k zamyšlení
nad tím, jestli svou víru zakládáme na Bibli a jejím učení, jestli
používáme Písmo, abychom poznali, co je pravda a co blud. Myslím, že Jan
Hus měl v tomto ohledu velmi zdravou zásadu:
„Od začátku svého studia jsem si učinil zásadu, že kdykoli poznám
mínění správnější, ihned upustím od svého méně správného a pokorně a
radostně přijmu názor, odůvodněný lépe. To, co víme, je zcela nepatrným
zlomkem toho, co nevíme.“
Podobně mluvil puritánský kazatel John Robinson ve svém proslovu na
rozloučenou s vystěhovalci směřujícími do Nového světa:
„Pamatujte na svůj církevní slib, kterým jste se zavázali, že budete
chodit po všech cestách Páně, které znáte nebo v budoucnu poznáte.
Pamatujte na svůj slib a smlouvu s Bohem i mezi sebou navzájem, že
přijmete každé světlo a každou pravdu, která vysvitne z psaného Božího
slova. Zapřísahám vás však, kdykoli budete přijímat nějakou pravdu,
porovnávejte ji a poměřujte s ostatními pravdami Písma, dříve než ji
přijmete. Vždyť není možné, aby křesťanský svět vyšel tak brzy z tak
husté protikřesťanské temnoty a aby náhle dospěl k naprosto dokonalé
znalosti.“
Žijeme v době konce a církev doby konce se podle proroctví z knihy Zjevení má vyznačovat vlažností a názorem „máme všechno, jsme
bohatí, nic nepotřebujeme.“ Jinými slovy – „naše biblické znalosti jsou na
velmi vysoké úrovni, máme poznání pravdy, nepotřebujeme už zkoumat Písmo.“
Dokonce může být pravda, že naše znalosti jsou na velmi vysoké úrovni, že
jsme bohatí v teoretickém poznání pravdy, ale pokud toto poznání není
spojeno s opravdovým vztahem s Ježíšem Kristem, díky kterému bychom hořeli
pro pravdu a pro její šíření, je nám všechno toto teoretické poznání k
ničemu. Jsme vlažní, ubozí, bědní a nuzní, slepí a nazí a nevíme o tom.
To hlavní, k čemu má sloužit Boží slovo, je poznání Ježíše Krista. Ježíš
jednou řekl zákoníkům:
Zkoumáte Písma, neboť se domníváte, že v nich máte věčný život, a
ta svědčí o mně.
(J 5,39 B21)
Poznávejme Krista z jeho slova, poznávejme jeho zaslíbení, jeho vůli,
poznávejme, co je správné a co ne, co je biblické učení a co ne.
Naslouchejme Božímu hlasu a nechejme se jeho slovem vést a proměňovat,
vždyť má velkou moc. Bůh jím stvořil nebesa i Zemi! Nakupme od Ježíše
přečištěné zlato, tedy to, co je ryzí, co má pravou hodnotu, nakupme od něj
mast na protření očí, abychom dokázali rozlišit, co je správné a co ne, za
co se vyplatí bojovat a kupme si od něj také bílé roucho, kterým by byla
přikryta naše nahota, naše hříšnost. Pak budeme připravení na Jeho návrat,
pak nás nebude muset vyplivnout ze svých úst jako vlažné!
Pokud chceme oživení, pokud chceme reformaci, pokud se chceme skutečně
přimknout ke Kristu a být dětmi našeho nebeského Otce, dědici jeho
zaslíbení, pak bez Božího slova, toho dvojsečného meče, to půjde jen těžko.
Máte ostrý dvojsečný meč? Tak ho používejte!
Amen.
Zvukový záznam tohoto kázání (mp3)